«

»

Ιούν 05

Τα χόρτα και σαλιγκάρια είναι πηγές…μακροζωίας!

Τα χόρτα και σαλιγκάρια είναι πηγές...μακροζωίας!

Η ανασκόπηση δύο διάσημων ερευνών, της «Μελέτης των επτά χωρών» και της μελέτης «Epic» πάνω στις διατροφικές συνήθειες των λαών και την επίδρασή τους στις οργανικές λειτουργίες, καθιστά την παραδοσιακή μεσογειακή διατροφή -όπως διαμορφώθηκε στην Κρήτη και την Κέρκυρα το 1960- ισχυρό σύμμαχο της υγείας, αφού τότε οι Ελληνες κατείχαν το ρεκόρ της μακροζωίας στην Ευρώπη, με 40% λιγότερες καρδιαγγειακές ασθένειες και λιγότερους καρκίνους από τους πολίτες άλλων κρατών.

Το ελαιόλαδο
Επιπλέον, μια πιο διεισδυτική ματιά στο ακριβές περιεχόμενο του μεσογειακού πιάτου καταρρίπτει το διαδεδομένο μύθο που θέλει το ελαιόλαδο να ευθύνεται αποκλειστικά για την καλή υγεία της καρδιάς και την προστασία από τους καρκίνους, την άνοια και την κατάθλιψη. Οπως εξηγεί η δρ Αρτεμις Σιμοπούλου, πρόεδρος του Κέντρου Γενετικής, Διατροφής και Υγείας της Ουάσιγκτον, οι κάτοικοι της Κρήτης έτρωγαν τότε ελάχιστο κρέας και γαλακτοκομικά, αλλά πολύ περισσότερα ψάρια (όχι όμως φρέσκα, αλλά παστά, κυρίως σαρδέλα και ρέγκα), άγρια χόρτα, σαλιγκάρια και όσπρια. Στο αίμα των Κρητικών (εκείνης της περιόδου) η περιεκτικότητα σε ω3 λιπαρά οξέα που αποτελούν «βόμβα υγείας» ήταν 3πλάσια σε σύγκριση με τους άλλους Ελληνες και δεν ήταν μόνο το ελαιόλαδο το μυστικό της μακροζωίας τους.

«Εξίσου πολύτιμα είναι τα άγρια χόρτα, τα οποία αποτελούν την τέλεια τροφή, καθώς περιέχουν ω3 λιπαρά οξέα, φυτικές ίνες, ασβέστιο, βιταμίνες του συμπλέγματος Β και πολλά φυτοχημικά συστατικά» προσθέτει η διακεκριμένη Ελληνίδα επιστήμων της Ομογένειας, καταλήγοντας στο ότι η υψηλή περιεκτικότητα των ελληνικών κηπευτικών σε φυτοχημικά συστατικά με αντιοξειδωτική δράση έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον της παγκόσμιας ιατρικής κοινότητας.

Στερητική δίαιτα
Επίσης, η δρ Σιμοπούλου εξηγεί ότι πρέπει να τρώμε δύο φορές ψάρι την εβδομάδα και ότι παρότι θεωρητικά έτερη πηγή ω3 λιπών είναι τα αβγά, επειδή οι κότες τρέφονται πλέον με σπόρους και δεν ζουν ελεύθερες, τα αβγά τους είναι πλούσια σε ω6 και όχι σε ω3 λιπαρά οξέα. Αυτά πάντως που αποτελούν εντυπωσιακή πηγή των ω3 λιπών είναι τα σαλιγκάρια!

Από τη μεριά της, η δρ Μαρία Σκουρολιάκου, κλινική φαρμακοποιός και επίκουρη καθηγήτρια Εντερικής και Παρεντερικής Διατροφής στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, εξηγεί πως οι άνθρωποι που κάνουν ανθυγιεινή διατροφή, ακολουθούν στερητική δίαιτα, τρώνε κατ’ ανάγκη επεξεργασμένα τρόφιμα (επειδή τρώνε μόνο έξω) ή δεν τρέφονται καλά γιατί δεν μπορούν να αγοράζουν διαρκώς ψάρια και κηπευτικά, μπορούν να προστατέψουν τη σωματική και πνευματική τους υγεία παίρνοντας συμπληρώματα με ω3 λιπαρά οξέα στη σύστασή τους.

Το ίδιο ισχύει για πληθυσμούς με αυξημένες ανάγκες όπως οι έγκυες, οι θηλάζουσες, οι νέες κοπέλες που λαμβάνουν για χρόνια αντισυλληπτικά χάπια και τα άτομα με χρόνια νοσήματα. Και η δρ Σκουρολιάκου καταλήγει: «Το 80% των δαπανών Υγείας απορροφάται από τα χρόνια νοσήματα, τα οποία μπορούν να προληφθούν με τη σωστή διατροφή, με τρόφιμα από τα οποία η πατρίδα μας είναι ιδιαίτερα πλούσια και με άσκηση»

ΑΛΕΞΙΑ ΣΒΩΛΟΥ